La directora general de Turisme de la Generalitat, Cristina Lagé, defensa l'increment de la taxa turística, durant una visita a l'Escala. Considera que han de ser els visitants qui contribueixin a mantenir els serveis en els municipis de destí, encara que després de la negativa del sector gironí, es mostra oberta al diàleg. De fet, Lagé creu que l'impost hauria de tenir en compte la temporalitat i les característiques del territori on s'aplica.
L'increment de la taxa turística, que és un impost que actualment paguen les persones que s'allotgen en establiments com hotels, apartaments, càmpings o creuers, hauria d'entrar en vigor a partir de l'1 de maig. Durant una visita a l'Escala, la directora general de Turisme de la Generalitat, Cristina Lagé, ha explicat que Catalunya viu "un moment de canvi" i, en aquest sentit, ha defensat que els visitants han de contribuir a "mantenir" els serveis dels municipis de destí.
En concret, Lagé s'ha mostrat disposada a escoltar el sector i, de fet, ha explicat que hi ha programada una reunió amb els agents implicats pel pròxim dilluns. Unes declaracions que es produeixen un dia després, que els professionals gironins es plantessin contra l'increment de la taxa, especialment, per reclamar al govern que tingui en compte la temporalitat i les característiques del territori. Dues casuístiques que a la directora general ha qualificat de primordials a tenir en compte.
Entre les proclames del sector turístic gironí, s'ha criticat que la demarcació només rep un 20% dels ingressos de la taxa turística, però que en recapta el 50%. Unes xifres que Lagé ha desmentit, ja que és la Generalitat qui es queda la meitat de l'impost i la resta és deriva als ajuntaments.
El decret llei, que contempla duplicar la taxa turística a Catalunya, també inclou que els municipis puguin aplicar un recàrrec de quatre euros, que fins ara només efectuava la ciutat de Barcelona. En aquest cas, l'Ajuntament de l'Escala ha assegurat que a hores d'ara, manté converses amb les poblacions properes per evitar que es generin competències entre localitats, però que la posició actual és no aplicar el recàrrec. Des d'Empordà Turisme, en canvi, diuen que cal repensar l'increment de la taxa, en benefici dels vilatans.
En aquest sentit, si finalment entra en vigor el paquet de mesures, un turista que es vulgui allotjar a l'Escala en un hotel de luxe passaria de pagar 3 a 6 euros la nit, en un hotel de quatre estrelles d'1,20 a 2,40, en un habitatge d'ús turístic d'1 a 2 o en la resta d'establiments, com els càmpings, d'0,60 a 1,20 euros. Si finalment, s'apliques el recàrrec de 4 euros, un visitant podria arribar a pagar entre 10 i 5,20 euros per nit i persona.