Actors caracteritzats d'època, discursos de l'any 1839 i un pastís van servir dimecres per celebrar l'acte central de commemoració del 175è aniversari de l'institut Ramon Muntaner de Figueres, durant molts anys l'únic centre de secundària de la comarca i on van estudiar molts escalencs. 

Dimecres l'institut Ramon Muntaner de Figueres, considerat el centre d'ensenyament secundari públic i laic més antic de Catalunya i de l'Estat espanyol, va celebrar l'acte central de la commemoració del seu 175è aniversari. Va consistir en una breu representació teatralitzada que recreava com va ser la inauguració d'aquest centre l'1 d'octubre de l'any 1839. Actors caracteritzats d'època i acompanyats d'una banda militar de música van passejar-se des de la plaça Triangular fins a l'institut, on els esperaven alumnes i professors d'ara, però també de diferents èpoques que no es volien perdre la cerimònia. A l'acte, que es van reproduir els discursos d'inauguració del 1839, no hi van faltar les autoritats. Albert Bayot, director d'Ensenyament a Girona i exalumne, va voler reconèixer el mèrit que suposa que un centre estigui en actiu durant 175 anys.

Al llarg del curs escolar 2014-2015 el Ramon Muntaner organitzarà més activitats per a l'aniversari. Únic centre de secundària durant molts anys a la comarca, ha rebut alumnes de la majoria de poblacions, entre elles l'Escala, fins que va tenir institut propi l'any 1996. L'alcaldessa de Figueres i també exalumne del Muntaner, Marta Felip, va voler recordar el context en què es va crear aquest centre. 

Com no podia ser d'una altra manera, la festa va acabar amb un pastís. Avui, a les deu del vespre, el programa Parlem de Canal 10 Empordà recordarà aquesta efemèride, amb una entrevista a l'actual director del centre, Francesc Canet.